چرا قرآن ميگويد جهنم نعمت است؟
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۶۲۶۸
خبرگزاري آريا - هر خلقتي براي اين که بتواند در زمره نعمت قرار گيرد، لازم نيست در تمام موارد موجب راحتي و خوشي باشد، بلکه براي نعمت بودن همين بس که خير بيشتري داشته باشد...
به گزارش جام نيوز، در ذهن قاري قرآن اين سوال که «چگونه در قرآن، مرگ و عذاب هاي جهنم جزو نعمت هاي الهي به حساب آمده است؟» مي آيد. پاسخ آن به اين شرح است:
پرسش
در سوره الرحمن آياتي را ذکر مي کند و سپس مي گويد: "فَبأَىِّ ءَالَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ".
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از جمله آيات 35، 41، 44 همين سوره، حال آيا اين سياق منتفي است، يا اين که اينها در زمره نعمت هاي الهي قرار مي گيرند؟ در صورت دوم لطفا توضيح دهيد.
سوره الرحمن به طور کلى بيانگر نعمت هاى مختلف "معنوى" و "مادى" خداوند است که بر بندگان خود ارزانى داشته و آنها را غرق در آن ساخته است، به گونه اى که مىتوان نام اين سوره را "سوره رحمت" يا "سوره نعمت" گذارد؛ و به همين دليل با نام مبارک "الرحمن" که رحمت واسعه الاهى را بازگو مىکند آغاز شده است.[1]
اما هر خلقتي براي اين که بتواند در زمره نعمت قرار گيرد، لازم نيست در تمام موارد موجب راحتي و خوشي باشد، بلکه براي نعمت بودن همين بس که خير بيشتري داشته باشد و وقتي که آن را به صورت کلي در نظر مي گيريم، مي بينيم سود آن بيشتر از ضررش است، هرچند گاهي در موارد خاص موجب عذاب نيز شده باشد.
در آيات مورد بحث نيز بايد همين امر را لحاظ کرد و کليت موارد ياد شده را ديد تا بتوان به قضاوت نشست که آيا مي توان آنها را در زمره نعمت هاي الهي برشمرد يا خير؟
در آيه 26 سوره الرحمن "کلُُّ مَنْ عَلَيهْا فَان" مشاهده مي کنيم که در بحث از نعمت هاي الهي، فناي انسان ها را ذکر مي کند.
در تفسير نمونه چند احتمال ذکر شده است که بنابر تمام آنها مي توان مرگ و فنا را در زمره نعمت هاي الهي قرار داد:
"اما چگونه مسئله فنا ميتواند در زمره نعمت هاى الهى قرار گيرد؟ ممکن است از اين نظر باشد که اين فنا به معناى فناى مطلق نيست، بلکه دريچه اى است به عالم بقا و دالان و گذرگاهى است که شرط وصول به سراى جاويدان عبور از آن است.
دنيا با تمام نعمت هايش زندانى است براى مۆمن، و خروج از اين دنيا آزاد شدن از اين زندان تنگ و تاريک است.
و يا از اين نظر که ذکر نعمت هاى فراوان گذشته ممکن است مايه غفلت و غرق شدن گروهى در زندگى دنيا و انواع خوردنيها و نوشيدني ها و لۆلۆ و مرجان و مرکب هاى راهوارش گردد، لذا يادآورى ميکند که اين دنيا جاى بقا نيست، مبادا دلبستگى به اينها پيدا کنيد، و از آنها در مسير پروردگار بهره نگيريد که اين تذکر خود نعمتى است بزرگ".[2]
بنابراين هر يک از اين احتمالات مذکور، مرگ جزو نعمت هاي الهي قرار مي گيرد و مشخص مي شود که مرگ در يک نگاه کلي و با لحاظ کردن تمام موارد، چيزي جز نعمت نيست و ديگر نمي توان آن را از سياق اين سوره خارج دانست.
دسته دوم از آيات سوره الرحمن که نعمت بودن آنها با کمي تأمل همراه است؛ آياتي است که جهنم و عذاب الهي در آن مطرح شده است. از جمله آنها: "بر شما شعله اى بي دود فرستاده شود، يا دودى بي شعله، پس با او مقابله نتوانيد کرد".[3] "کافران را به نشان صورتشان مي شناسند و از موى جلو سر و پاهايشان مي گيرند".[4]
و "آنان در ميان آتش و آب جوشان رفت و آمد مىکنند".[5] اين آيات نيز مورد شبهه بوده و ممکن است شخصي در نگاه اول اين آيات را به دور از رحمت الهي دانسته و شمارش آنها در زمره نعمت هاي الهي براي او عجيب باشد، اما بايد به اين موارد نيز نگاه عميق تري داشت. ذکر اين موارد مانند اين است که يک مادر براي جلوگيري از غذا خوردن زياد فرزندش، او را به ياد بيماري هاي ناشي از آن بياندازد تا او را از اين اشتباه دور کند. خداوند نيز با ذکر جهنم و عذاب هاي آن در پي تلنگر زدن به انسان ها بوده و ذکر اين عذاب ها هشداري است براي نگه داشتن انسان ها در راه درست و همچنين عاملي است براي اصلاح و تربيت که در اين صورت ذکر اينها لطف و نعمتي به حساب مي آيد و اگر اين عذاب ها و جهنمي در کار نبود بسياري به گمراهي دچار مي شدند و تنها جهنم بوده که آنها را از گناه و اشتباه دور کرده است.
بر اين اساس، عذاب ها را نيز از همين جهت مي توان از نعمت هاي الهي برشمرد و همان گونه که قرار دادن مجازات در قوانين و اجراي آن توسط نيرو هاي انتظامي در راستاي نظم بخشيدن به جامعه بوده و نمي توان آن را خلاف حق دانست، خلقت جهنم و عذاب آن را نيز بايد در راستاي هدايت بشر فرض کرد.
پي نوشت ها:
[1] . مکارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 23، ص 91، دار الکتب الإسلامية، چاپ اول، تهران، 1374.
[2] . همان، ج 23، ص 125.
[3] . الرحمن، 35.
[4] . همان، 41.
[5] الرحمن، 44.
اسلام کوئست
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
به گزارش قدس آنلاین از روابط عمومی پروژه، انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» به کارگردانی محمد لطفعلی و نویسندگی و تهیهکنندگی هادی فیروزمندی از تولیدات مرکز فیلم جوان سوره، به سومین دوره جشنواره بینالمللی انیمیشن کاریبتونز (Caribetoons International Aanimation Festival) کلمبیا راه یافت.
این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ می ۲۰۲۴ برابر با ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در شهر سانتا مارتا ی کشور کلمبیا برگزار میشود.
همزمان با اولین حضور بینالمللی «آوای ابرها»، از پوستر بینالمللی این اثر که طراحی آن برعهده سینا رعیتدوست بوده است، رونمایی شد.
هدف جشنواره کاریبتونز، تشویق ساخت انیمیشنهای سمعی و بصری و همچنین ارایه سناریوهاییست که در آن شیوههای دیجیتالی توسعه یافته به کار برده شده است. همچنین این رویداد استعدادهایی را که در این حرفه در سطح منطقهای، ملی و بینالمللی مطرح میشوند، شناسایی میکند.
در خلاصه داستان «آوای ابرها» که روایتی از دل بمبارانهای متعدد بر سر کودکان غزه دارد و با تکنیک دوبعدی دیجیتال ساخته شده، آمده است: کودکان فلسطینی نمیمیرند، آنها برای مدت کوتاهی به جایی میان ابرها سفر میکنند...
دیگر عوامل این اثر عبارتند از؛ مدیر هنری: محمد لطفعلی، طراحی و ترکیب صدا: احسان افشاریان، موسیقی: امید روشنبین، تدوین، انیمیشن و کامپوزیت: سینا پورجلال، مهدی خماریان، طراح گرافیک: سینا رعیتدوست، روابط عمومی: سپیده شریعترضوی و محصول: مرکز فیلم جوان سوره.
پخش بینالمللی این انیمیشن کوتاه برعهده مرکز بینالملل سوره است.
محدثه رضایی